اخبار

مهمترین خبرها

اخبار

تاریخ خبر : 1398/04/26
تعداد بازدید: 417
تعداد نظرات: 0

چهار شنبه بازار

چهار شنبه بازار

به نام خدا

بازارهای هفتگی می تواند نقشی موثر و تحول آفرین در جوامع شهری کوچک و روستایی داشته باشد و به توسعه پایدار اقتصاد کمک کند.

یکی از مهمترین شیوه های توسعه اقتصاد در شهرها نحوه توزیع کالاها و خدمات است امری که نقشی مهم در رفاه مصرف کنندگان و همچنین بازاریابی برای تولیدکنندگان دارد.وضعیت اقتصاد اصلی مهم و اثر گذار در چگونگی توسعه فضای زندگی انسان هاست که یکی از جمله راه های توسعه این مهم ایجاد بازارهای هفتگی است. بازارهای هفتگی می تواند نقشی موثر و تحول آفرین در جوامع شهری کوچک و روستایی داشته باشد و به توسعه پایدار اقتصاد کمک کند. این بازارها می تواند نسبت به جذب گردشگر اثر گذار باشد و همچنین به دلیل قیمت پایین تر اجناس به بهبود معیشت مردم کمک کند. در این بازارها می توان بسیار آسانتر به فروش محصولات تولیدی و صنایع دستی پرداخت و در واقع این بازارها می تواند نمایشگاهی ویژه و متنوع برای تولیدات بومی باشد وحتی دست دلالان هم از بازار تولیدکنندگان ساقط شود. بازارهای هفتگی روستایی نیز علاوه برکارکردهایی که ناشی ازماهیت وجودی آنها یعنی تبادل و تجارت کالاها و برآوردن نیازهای خریداران و فروشندگان است اثرات عمیقی نیز در توسعه روستایی ازطریق گشایش و بهبود اقتصاد روستایی و نیز تأثیرات فرهنگی و اجتماعی و ایجاد انگیزه در جهت تولید و جذب جمعیت به عنوان گردشگر، نیروی کار فصلی، مشتریان، فروشندگان و واسطه ها دارد.

به طور کلی مهمترین  مزایای بازارهای هفتگی  عبارتند از:

  1. رونق و توسعه اقتصاد و کسب و کار محلی
  2. حذف واسطه ها و ارتباط مستقیم خریدار و فروشنده
  3. افزایش گردشگر
  4. توسعه اشتغال محلی و کاهش قیمت ها
  5. جذب جمعیت
  6. ......

از آنجایی که این بازار ها به وسیله دست فروشان و خرده فروشان ایجاد می شود ، معایب دست فروشی را نیز به همراه خود دارد. تاثیرات منفی این بازار ها به شکل های مختلف در شهر ها نمود دارد که مهم ترین آن ها تخریب نما و زیبایی شهر، نبود آرامش برای شهروندان، ایجاد ترافیک در شهرهای شلوغ، مزاحمت برای پیاد‌ه‌ها، تشدید بی‌اعتمادی و… است.ترافیک سنگین، تصادفات و … همگی از عوامل حاشیه‌ای برپایی این بازار ها در سطح شهر هستند ولی مشکلاتی که برای اصناف مختلف در سطح شهر ایجاد می‌شود از تاثیرات مستقیمی است که بر بازار و اقتصاد شهر می گذارد.اصناف برای تجارت و شغل خود علاوه بر پرداخت عوارض سالیانه ، هزینه های جاری محل کسب خود از جمله هزینه برق و آب و… را پرداخت می کنند این در حالی است که به وجود آمدن این بازار ها سبب می شود تا دست فروشان بدون پرداخت عوارض و هزینه های جانبی ، علاوه بر فروش اجناس غیراستاندارد ، باعث اختلاف هزینه ها و قیمت ها میان اصناف شوند .

از مهم ترین معایب بازارهای هفتگی  می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ترویج و استفاده از کالای خارجی که عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور شده است
  • از بین بردن تثبیت قیمت کالا در مناطق مختلف شهری باتوجه به پایین بودن قیمت انواع کالاهای عرضه شده
  • افزایش شلوغی و حتی ترافیک برای وسایط نقلیه و عابرین
  • عدم امکان اعمال نظارت سریع ، دقیق و گسترده بر کار دست فروشان
  • استاندارد نبودن کالاهای عرضه شده در این بازار ها
  • مشخص نبودن مسیر توزیع ;
  • عرضه کالا به قیمت ارزان و بدون همراه بودن اطلاعات کالا نظیر وزن ، تاریخ تولید و انقضا و…;
  • ایجاد اختلاف هزینه های در فروشگاه ها و اصناف

 

 

گروه :
نویسنده خبر: روابط عمومی
تصاویر
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.