صفحات داخلی

تاریخ خبر : 1396/07/05
تعداد بازدید: 3987
تعداد نظرات: 0
ویژگیهای طبیعی سیلوانه

در زیر به برخی از جاذبه های گردشگری سیلوانه می پردازیم

ردیف

شرح

1

دریاچه سد شهر چای

2

پیست اسکی خوشاکو

3

دریاچه طبیعی مارمیشو

4

دره جرمی

5

قلعه باستانی برده سور

6

سایت پرواز پاراگلایدر

7

مجتمع گردشگری توریستی ستاره سیلوانا

8

چشمه آبگرم هفت آباد

9

آبشار سوله دوکل

10

آبشار سولیک

11

مناطق ییلاقی بز سینا

12

مناطق ییلاقی دالامپر

13

دشت سرسبز مرگور

14

دشت سرسبز ترگور

15

زیارتگاه و منطقه گردشی شیخ بازدید

16

دره بنار

17

کوه شهیدان

18

پرورش ماهی حلج- هفت آباد ترگور

 

 

جاذبه های دیدنی و گردشگری سیلوانا:

طبیعتی سرسبز و دل انگیز که از چهار سو به وسیله ی رشته کوه های زاگرس احاطه شده است. ازجمله قلل بلند می توان به قله های دالامپر، قلوزن ، بنار، بزسینا ،  بره زر ، کوه شهیدان و سیتاوو  و... اشاره کرد که برخی از آنها، چهارفصل سال پوشیده ازبرف اند و  دره زیبا وسرسبز   و روستاهای واقع در کوهپایه ....... اما از جمله دیدنی ترین جاذبه های گردشگری می توان به  آبشار « سوله دوکه ل »(سلوک) که چشمان هر بیننده ای را به خود خیره می سازد. معنی سوله دوکل در کردی ،« آبشار دودآلود» است، چرا که این آبشارهنگام برخورد با زمین  ، بخار زیادی از آن بلند می شود و  دریاچه های طبیعی  «مار میشو» « مامه شیخ» و.....  تعدد چشمه های آب معدنی باعث شده است که از طرف بخش خصوصی سرمایه گذاری قابل توجهی انجام گیرد که می توان به راه اندازی کارخانه های بسته بندی آب معدنی همچون آب معدنی « سیلوانا »  و« آب معدنی آبشن » که در شهر سیلوانا واقع شده اند، اشاره نمود که این خود گامی اساسی در پیشرفت اقتصاد این شهر نو پا و اشتغال زایی ساکنین آن داشته است  چشمه های آبگرم روستای هفت آباد در حاشیه ی رود باراندوزکه دارای خاصیت درمانی است که آب آنها برای بیماران کلیوی توصیه می شود، و پیست اسکی خوشاکو مراکز تولید ماهی قزل آلا و .... هر ساله هزاران نفر  را به خود جذب می نمایند . 

تشریح بعضی از جاذبه های گردشگری شهر سیلوانا و بخش سیلوانا

    مارميشو: جاذبه‌هاي گردشگري روستاي مارميشو با آب و هواي معتدل و دلپذير، جنگل‌هاي سرسبز، چشم‌انداز کوه‌هاي بلند و سر به فلک کشيده، دره‌هاي سرسبز و خوش منظره، يکي از مناطق زيبا و ديدني استان آذربايجان غربي به شمار مي‌رود. از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري اين روستا مي‌توان به جنگل‌هاي انبوه و سرسبز، درّه باني و درياچه مارميشو اشاره کرد.

کوه های دالامپر و  بز سینا:

در دهستان مرگور و تقریبا در محل طلاقی مرزهای ایران ؛ عراق و ترکیه دو قله بلند است بلندترین قله های این منطقه هستند که در منطقه زیوه به یکی بز سینا و دیگری دالامپر گفته میشود که بخاطر همین قله به رشته کوههای این منطقه دالامپر اطلاق میشود که در کوهپایه مناظر بسیار  چشم نواز و  سر سبز و زیبای زیوه دیده میشود  . دیگر جاذبه های منطقه مرگور می توان به آبشار سوله دوکل و  چشمه آبگرم هفت آباد اشاره کرد.  

دریاچه زیبای سد شهرچایی:

این سد بر روی رودخانه شهرچای که از ارتفاعات کوه شهیدان و کوههای مرزی ایران وترکیه سرچشمه می گیرد احداث شده است  و این سد علاوه بر  تامین آب شهر ارومیه و روستا های پایین دست،  منبع تامین آب مجموعه وسیعی از دشتها و مزارع پایین دست ارومیه  نیز می باشد.  به دلیل نزدیکی به مرکز  استان و طبیعت زیبا و بدیع آن وجود زمینه مناسب برای ماهیگیری و قایقرانی و شنا و سواحل زیبای مشرف به شهر سیلوانا و ...  باعث شده که در چهار فصل سال  محلی بسیار مناسب برای گردش و تفریح باشد و هر ساله هزاران نفر را جذب می نماید.

آبشار ها سوله دوکل و سولیک:  آبشار سوله دوکل در منطقه مرگور و آبشار سولیک در منطقه ترگور در روستایی به همین نام قرار گرفته است و یکی از زیباترین آبشارها استان  می باشند.

پیست اسکی خوشاکو در بخش سیلوانه و  سیزده کیلومتری شهر سیلوانا قرار دارد ودر فصل سرد سال  علاقه مندان زیادی  را به خود جذب می نماید.

آب و هوا

سیلوانا دارای آب و هواي معتدل و کوهستاني است  که در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاييز و زمستان سرد و خشک است. زمستانهای طولانی و  برف با هوای سرد  و تابستانهای خنک از ویژگی های آن  است.  

 منابع آب و رودخانه ها 

 رودخانه های متعدد بزرگ و کوچکی در سیلوانا جریان دارد که عمده ترین آن عبارتند از:

 الف ) رودخانه بردسور-شهرچای  ): این رودخانه از آنجا که از داخل شهر ارومیه میگذرد به رودخانه شهر چایی معروف است که بر روی این رودخانه سد مخزنی در بالا دست روستای نوشان علیا احداث گردیده  است.

ب) رودخانه باراندوز چای: این رودخانه از کوههای مرزی ایران و ترکیه سر چشمه می گیرد و در مقایسه با رودخانه بردسور پر آبتر است .

ج) روخانه مار میشو : این رودخانه از مرزهای ترکیه سر چشمه گرفته و وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود، در مسیر این رودخانه به عللی یک مانع طبیعی ایجاد شده است و دریاچه طبیعی تشکیل شده است که به دریاچه مارمیشو معروف است و این رودخانه در نزدیکی روستای میر داوود به روخانه نازلو چای وصل میگردد.

کوهها

 سیلوانا کوهستانی بوده و به وسیله کوههای مرتفعی محصور شده است که مهمترین آنها عبارتند از : کوه شهیدان: این کوه در دهستان ترگور در مرز ایران و ترکیه واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا حدود3595 متر است.

دالامپر:  این کوه  در نقطه  مرزی بین ایران، ترکیه و عراق وافع شده است، ارتفاع آن 3421 متر است.

بوز سینا :  این کوه که به کوههای کلاشین مربوط است و ارتفاع آن 3490 متر است .از دیگر ارتفاعات این بخش میر بهار و کوه بنار را می توان نام برد.

منابع طبيعي

 از نظر منابع  طبيعي با توجه به نقشه قابليت اراضي استان آذربايجان غربي اين محدوده داراي تيپ اراضي كوهها – تپه ها- فلاتها- دشتهاي دانه اي واريزه هاي بادبزني شكل سنگريزه دار است.

 

 

پراكندگي روستاهاي بخش بر اساس دهستان

 دهستان های بخش سیلوانا

مرگور

 دشت

ترگور

1

برازان

27

فلكان

1

تولي  

1

حكي

 

2

شيركان

28

كاني دستار

2

چمان

2

باني

 

3

لاجاني

29

ژاراژي

3

سوليك

3

بصريك

 

4

ممكان

30

سوله دوگل

4

دربند

4

بي قوز

 

5

دوكانا

31

عليه

5

زنگلان

5

پسان

 

6

سودين آباد

32

كچله

6

قرايي

6

سورباني

 

7

سه گرگان

33

گله بهي

7

دزگير

7

 اربیلان

 

8

هاشم آباد

34

نوي

8

راژان

8

كورته كويل

 

9

اورسي

35

ژارآباد

9

تويي

9

ارزين

 

10

زيوه

36

سوركان

10

حلفله

10

دوبره

 

11

خوراسب

37

گردوان

11

خوشاكو

11

كورانه

 

12

رزگه

38

حلج

12

ایوعلی

12

گرده بليج

 

13

قارانه

39

شكل آباد

13

قصريك

13

موانا

 

14

كچل آباد

40

كاني تاير

14

كاي

14

كريم اباد

 

15

كلاسي

41

گرديك

15

گوجار

15

اشكي

 

16

ناري

42

گلستانه

16

ميرآباد

16

انبي

 

17

بي بكران

43

براسب

17

برده سور

17

آودي

 

18

گرديك ناصر

44

سوسن آباد

18

پشكله

18

خانقاه

 

19

نرگي

45

ملاباستك

19

پيرهادي

19

دوست الان

 

20

هفت آباد

46

توپوزآباد

20

داره سنجي

20

هالولان

 

21

ديزج

47

كاير

21

احمد رسول

21

بالولان

 

22

كسيان

48

منصورآباد

22

سليم بيگ

22

تولكي

 

23

لورزيني

49

ميرآباد

23

نوشان

23

تي باتان

 

24

باوان

50

حسن آباد

 

 

24

شيبان

 

25

تازه كند

51

شیخ زرد

+

شهر سیلوانا

25

شيخ شمزين

 

26

چريك آباد

+

شهرک زیوه

 

 

26

طالين

 

 

 

گروه : نویسنده خبر: روابط عمومی
تصاویر
ارسال نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.